piątek, 15 maja 2020

Pierwsza karta zielnika cz1. piątek 15.05.2002r. /podst.progr./

Witam !   Słoneczka i Rodziców 🙂

Zapraszam na zajęcia cz.1

1. Założenie pierwszej karty zielnika.
Cele: rozwijanie zainteresowania przyrodą; poznawanie wybranych nazw roślin zielnych.

  •  Oglądanie obrazków roślin łąkowych, przypomnienie ich nazw.

  •  Obrazki najbardziej znanych roślin łąkowych - właściwości roślin
rumianek pospolity - roślina lecznicza


Rumianek pospolity to roślina lecznicza, możemy spotkać na łące, polach, przydrożach na działce. Rumianek to znakomite lekarstwo. Jej składniki służą do przygotowywania naparów, herbat, maści, nalewek, okładów i płukanek. Koszyczki rumianka wykorzystywane są w fitoterapii czyli ziołolecznictwie np. olejki eteryczne , kwasy fenolowe itp.
mniszek pospolity, tzw. lekarski
Mniszek pospolity, tzw. lekarski powszechnie występujący jako chwast, od dawna jest znany w medycynie. Jest to bardzo pożyteczny kwiat ze względu na jego lecznicze właściwości. Otrzymujemy syropy z jego kwiatów, które mają działania przeciwzapalne, bakteriobójcze, opóźnia starzenie skóry, przyśpiesza gojenie ran, poprawia trawienie a także zawiera wiele cennych składników, m,in. witaminy: A,C,D, z grupy B. Możemy go spotkać na łąkach, polach i przydrożach
chaber bławatek



    Chaber bławatek -niewiele osób wie, że piękne niebieskie kwiaty chabra bławatka rosnące wśród łanów zbóż i na łąkach, mają właściwości lecznicze. Pomagają w problemach z nerkami, drogami moczowymi oraz w ukojeniu zmęczonych oczu.
    •  Produkty, w których zastosowano rośliny zielne:
      produkty z pokrzywy i babki lancetowatej

      produkty z mniszka i rumianku
      miód z mniszka pospolitego



       herbatki dla zdrowia i urody


      •   Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej 'Zielnik"
      Kartki z przyklejonymi do nich roślinami (wymienionymi w wierszu), obrazki lub zdjęcia.
      Biały rumianek. Na drugiej – mały bukiet sasanek. Na trzeciej –liście dębu i babki.Na czwartej –fiołki, konwalie, bratki.
      •  Rozmowa na temat wiersza.
      −Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?
      − Dlaczego był tam rysunek sasanek?
      −Dlaczego zakładamy zielnik?
       
      • Wykonanie przez dzieci pierwszej strony zielnika
      Dla każdego dziecka: rośliny (np. koniczyna, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy
      klejącej, kartkę z bloku technicznego (kolorowa).

      Każde dziecko dostaje jedną roślinę (np. koniczynę, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki
      taśmy klejącej, kartki z bloku technicznego (kolorowe).
      Dzieci wykonują następujące czynności:
      - Układają roślinę na kartce.
      - Przyklejają ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.R. zachęca dzieci, aby wykonywały dalsze strony zielnika  Oto wzór pracy.

      pierwsza kartka założonego zielnika
      .
      •• Wspólne wypicie herbatki ziołowej np. rumiankowej.
      Herbatka ziołowa np. rumiankowa, kubeczki. 

      2. Zajęcie 2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 18 metodą Rudolfa Labana.
      https://www.youtube.com/watch?v=_I70_mZwuYg

      Nagranie muzyki marszowej- link , dla każdego dziecka: paski kolorowej bibuły.
      •• Zgodnie z muzyką – dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki
      jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu nauczyciel
      rozdaje dzieciom złożone paski bibuły.
      •• Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają
      paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy
      w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.
      •• Po kole – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą
      stronę.
      ••
      Powitania bibułką – dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez nauczyciela.
      •• Jak najwyżej – wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad podłogą.
      •• Sprytne palce – chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.
      •• Pszczółki i niedźwiedzie – N. dzieli dzieci na dwie grupy – pszczółki i niedźwiedzie. Pszczółki
      znajdują się po jednej stronie sali i pilnują w ulu miodu. Niedźwiedzie, znajdujące się po drugiej stronie sali, skradają się na czworakach, żeby zabrać miód. Na mocne uderzenie
      w bębenek pszczoły ruszają do ataku na niedźwiedzie – biegną w ich kierunku, wymachując
      bibułkami, a niedźwiedzie uciekają na swoją część sali. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem
      do powrotu pszczół do ula. Przy powtórzeniu zabawy dzieci zamieniają się rolami.
      •• Rysujemy ósemkę – dzieci przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy
      rozstawionymi nogami.
      •• Lustro – jedno z dzieci z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.
      •• Wiatr i wiaterek – dzieci dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.

      ••
      Latające owady – zgniatają bibułkę w kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem. Na
      koniec wrzucają kulkę do obręczy, którą przygotował nauczyciel.
      •• Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła sali przy nagraniu marszowej melodii.
      Podczas przerwy w grze przykucają i wyskakują w górę.
       

      Dziękuję za uwagę  pa,pa
      - Teresa Kuźma