czwartek, 7 maja 2020

Mieszkamy w Europie cz.1 czwartek 7.05.2020/ podstawa programowa


DZIEŃ DOBRY !!! 




 Oto propozycje pierwszej  części  zajęć i zabaw na  dzisiaj. Muszę przyznać, że przygotowywałam je dość chętnie, chociaż zagadnienie   do najłatwiejszych nie należy i dzieci często mają problem z rozumieniem pojęć : Polska , Europa, kraje europejskie. 

Cele: rozwijanie mowy; zapoznanie z nazwami państw należących do UE;
 zachęcanie do przygotowywania prostych posiłków; określanie, jakie produkty potrzebne są do wykonania pizzy .  



            Mieszkamy w Europie - to jest temat,  którym dzisiaj postaramy się zaciekawić nasze kochane Słoneczka. Odwołujemy się do wcześniejszych wiadomości.Zawsze kiedy chcę jakoś obrazowo to ukazać, to najpierw   przypominam  dzieciom ze żyjemy w Kosmosie  , na planecie Ziemia / To już było omawiane  w przedszkolu/ .  Następnie posłóżmy się globusem i jego rzutem , żeby pokazać dzieciom, że na Ziemi są   lądy - kontynenty oraz    oceany  i morza.  Użyjmy tu również  określenia  Świat .




  1 zajęcia- Rozmowa o mapie Europy oraz krajach należących do UE.
 
    I teraz możemy pokazać  kontynent  Europy ,  a tam  wskazać   Polskę i inne kraje.  Wyjaśniamy, że wiele krajów  europejskich zaprzyjaźniło się i  są  bardzo ze sobą związane  i tworzą Unię Europejską/ wskazujemy flagę UE i wyjaśniamy, że gwiazdki oznaczają kraje członlowskie/ Dz. przelicza je/  


Udało się? Mam nadzieję że tak.   Dla utrwalenia słowa Europa- rozwiązujemy rebus fonetyczny / 5-latki z pomocą rodziców/

Rozwiązywanie  rebusa fonetycznego, udzielenie odpowiedzi na pytanie: Na jakim kontynencie znajduje się Polska?  . Dziecko podaje nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach  wyodrębniają  wskazaną pod  obrazkiem  liczbą głoski  i składają je w słowo / 6 latki mogą wpisywać  litery w przygotowane przez rodziców okienka / wzór poniżej/ - 5 -latkom pomagają  rodzice. 

1.  



                                                2 głoska

2.
                                                   1 głoska


3.

3 głoska

4.

                                                             1 głoska

5.
                                                               4 głoska

6.

2 głoska



1.

2.
3.
4.
5.
6.

  
 • Oglądanie mapy Europy/ Zwrócenie uwagi na jej wielkość i kształt, wskazanie Polski i sąsiednich państw.  
                                                                  


To teraz możemy przejść do do omówienia niektórych krajów . / rodzice moga odwołać się do własnych doświadczeń, lub do krajów w których mieszkają krewni lub znajomi/  lub skorzystać z moich wskazówek i doświadczeń. 
 Dzieci 6-letnie  odczytują nazwy państw, a rodzice  pokazują je  na mapie i opowiadają im o miejscach, które tam zwiedzają wszyscy turyści i potrawach , którch trzeba  koniecznie trzeba spróbować  / 

1. Włochy  /  - to państwo, które  swoim kształtem przypomina buta.( pokazujemy na mapie Europy) Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież.

-  Rzym -Koloseum 









-  Watykan Plac Św. Piotra  i Bazylika


-   najpopularniejsze  potrawy to  pasty/ makarony/  i   pizza  / na zdjęciu orginalny  piec w rzymskiej  pizzerii z tradycjami - część etapów i efekty pracy kucharza   






Jeśli dziecko   jest trochę  zmęczone , bo wiadomości było już trochę,to jest to dobry moment ,aby przerwać podróż  po Europie ,chwilę się poruszać w zabawie  "Podrózujemy  po Włoszech"   i przejść  do propozycji dalszej -  zacząć  przygodę kulinarną z pizzą italianą ( można przygotować ciasto na spody do  pizzy- jak najwięcej czynności wykonuje dziecko, i upiec je).
A do rozmowy wróćmy po jakim czasie utrwalając znów kluczowe pojęcia
  ( Europa,  państwa europejskie)  i omawianiem dalszych przykładów .
 • Opowieść ruchowa Podróżujemy po Włoszech
  Dziecko naśladują ruchem, gestem, mimiką treść opowiadania. Podróż rozpoczynamy samochodem. (Dziecko porusza się po sali, naśladując odgłos auta: brum, brum, brr, brr). A teraz czas na odpoczynek. Kładzie się na miękkiej, zielonej trawie, słucha odgłosów ptaków, szumu lasu. . W dalszą podróż wyruszamy rowerem. (Dzieci leżą na plecach, naśladują jazdę na rowerze). A teraz czas na piknik. Zjemy pyszne spaghetti. (Dzieci naśladują wsysanie makaronu )(ćwiczenia mięśni warg), gryzienie (ruchy okrężne żuchwy), oblizywanie ust po smacznym posiłku (ćwiczenia języka)). Pod koniec naszej podróży odpoczniemy na plaży nad ciepłym Morzem Śródziemnym. (Leżą na plecach, naśladują opalanie się, pływanie). 

   2. Grecja  to Ateny i  Akropol





- jeśli chodzi o potrawy to  najpopularniejsza jest  musaka- zapiekanka z bakłażanów ,    ziemniaków i mielonego mięsa, gołąbki zawijane w liście winogron  ,grilowana wieprzowina/ szaszłyki/ oraz owoce morza/ krewetki/
  
3. Hiszpania  dla wielu turystów  kojarzy się  z Barceloną, a tam    niezwykły kościół Sagrada Familia budowany już odprawie od  100 lat  i stadion Camp Nou / szczególnie dla fanów piłki nożnej i kibiców drużyny FC Barcelona



 Jeśli chodzi  o  hiszpańskie smaki  to jest to   paela z ryżu i owoców morza,   słodkie łakocie,że od patrzenia ślinka leci oraz ogromny wybór  dojrzewających wędlin . szczególnie chorizo



  
4. Portugalia to przepiękne   Porto  i znany turystom  z punktu widokowego z słynnego mostu Dom Luís nad rzeką Douro i  plaża nad Oceanem Atlantyckim

.


Francesinha / najpopularniejsze danie w Porto/ - to kanapka,  – podgrilowane tosty francuskie, wędlina, świeża kiełbasa,   polędwica  , dużo sera, tak naprawdę duuuuuużo sera, który przy zapiekaniu ładnie rozcieka się na boki, i sos, na bazie pomidorów i chili. 




5.Francja  - Paryż ,  Wieża Eiffla i francuskie rogaliki  croissanty


   





 2.Zajęcia  - Wykonanie pizzy/ przepis w/g upodobań dzieci i rodziców.
 • Zabawa Powitanie po włosku.   R. wita  dziecko  w języku włoskim, mówiąc: Buongiorno (czyt. bondżorno) – dzień dobry. Wyjaśnia, co to znaczy i w jakim języku tak brzmi powitanie. Następnie dziecko wita  inych członków rodziny , podając im prawą dłoń i mówiąc: Buongiorno.

  •  Słuchanie popularnej włoskiej piosenki



  • Oglądanie przygotowanych produktów. Ser żółty starty na wiórki, szynka, sos pomidorowy, upieczone wcześniej  ( spody do pizzy, cukinia, zielona pietruszka, pokrojone pomidory. Dz. ogląda przygotowane produkty. Nazywa je. Dzieli nazwy na sylaby, jeżeli potrafią, dzielą nazwy wybranych produktów na głoski
. • Wykonanie pizzy.   Dz. dostaje na talerzu upieczony  spód do pizzy. Smaruje go przygotowanym sosem pomidorowym, kładzie wybrane przez siebie dodatki. R. wstawia pizze do piekarnika  . Porządkowanie miejsca pracy.
Smacznego!!!

  Uwaga ! dzisiaj będę wstawiać 2   zagadki kolejne.  Wszystkim uczestnikom mojego konkursu  zapisuję punkty a Dz. też niech je sobie zapisują i liczą. 
Dziękuję za aktywny udział.  dzisiaj 2 zagadki( nr5 i nr  6) 

 . Rozwiązanie trzeba przesłać do mnie na e-mail  tego samego dnia  zbierając punkty - 1 rozwiązanie = 1 punkt.( Zdjęcia robiłam sama 😉 ) 

Zagadka konkursowa  nr 5- „ Przyroda  Polski”  

   Jakie to zwierzątko?/ Wytęż wzrok i podaj nazwę



Zagadka konkursowa  nr 6 -„ Przyroda  Polski”  

   Jaka to roślinka leśna?/  Podaj nazwę






   Dziękuję !!! Anna B.



Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Dziękuję za komentarz. Komentarz ukaże się po zatwierdzeniu przez admministratora.