Wszyscy są? Witam Was – zaczynamy już czas !
(wprowadzamy od dzisiaj piosenkę na powitanie)
https://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk
https://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk
1.Rozmowy o
wiosennych powrotach ptaków
- Słuchanie piosenki pt. " Kle , kle boćku"
· Oglądanie zdjęć ptaków, które wracają wiosną do Polski .Zachęcanie do
dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat. Dzieci
wskazują znane im ptaki. Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie? R. pyta:
− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?
− Przypomnij, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo?
− Czy wszystkie ptaki budują gniazda?
- Ciekawostki o ptakach przylatujących wiosna do Polski - oglądanie filmu
Co robią ptaki po przylocie do Polski? Podglądamy takie gatunki, jak: kos, sikory, kowalik, zięba, dzięcioł średni, szpak, pełzacz leśny, sójka, rudzik. Fragment filmu "Skrzydlaci sprzymierzeńcy lasu" w reżyserii Przemysława Sujaka
- Zabawa ilustracyjna do piosenki "Czyżyku, czyżyku"/ Starsze koleżanki - harcerki naucza was zabawy z pokazywaniem /
Kto już umie, to może spróbowć samodzielnie zaśpiewać i pokazywać/ dla chętnych/
· Rozwiązywanie zagadek o ptakach.
Po rozwiązaniu zagadki dzieci wskazują zdjęcie odpowiedniego ptaka na rysunku poniżej.
1) Pióra biało-czarne, buciki czerwone; uciekają przed nim żabki, bardzo przestraszone. (bocian)
2)Wiosną do nas przyleciała ta ptaszyna czarna, mała. Murować się nie uczyła, ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)
3)Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają.
(kukułka)
4)Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka.
(skowronek)
- Wybieramy dowolną kartę z kart dodatkowych przewidzianych na ten tydzień (przesłanych przeze mnie e- mailem).
- Karta pracy, książeczka cz. 3, s. 67.
Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych
głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.
2. Lepienie wiosennych ptaków z
plasteliny / ewentualnie z modeliny lub ciasta (jak na pierogi)
Rozmowy, zabawy i piosenki na pewno stały się inspiracją do pracy plastycznej.
Dzieci mogą wybrać sobie ptaka, którego chcą uformować. Jeśli oglądaliście wczorajszy filmik z Margolcią i Misiem, to był tam pokaz lepienia( akurat żabki), Trudne? Nie! Przy lepieniu z plasteliny ważne jest aby :
-najpierw oderwać potrzebny kawałek i ugniatać w dłoniach aż zmięknie,
- następnie zawsze formujemy jak najbardziej idealną kulkę np. na brzuszek, głowę ;
- jeśli robimy skrzydło ,to też- najpierw kulkę ,potem ją spłaszczamy " na placuszek" i nadajemy delikatnie kształt;
- lepienie nogi : kuleczka - z niej wałeczek;
- oko - malutka kuleczka;
- dzióbek : kulka - wałeczek i nadajemy kształt;
Podobnie postępujemy z modeliną i ciastem . Prace z ciasta najpierw suszymy, a potem można pomalować farbkami.
Mam nadzieję ,że lepienie zrelaksuje i Dzieci i Rodziców .
Anna B.
Bardzo proszę o przesłanie zdjęć ulepianek na mój adres e-mailowy. Zrobimy wystawę "dzieł". Już nie mogę się doczekać!