poniedziałek, 6 kwietnia 2020

Gipsowe pisanki cz.1 poniedziałek 06.04.2020r. podstawa programowa


Witam Was bardzo serdecznie i cieplutko Kochane Dzieci i Rodzice!
W tym tygodniu omawiamy temat: WIELKANOC
Zapraszam na zajęcia wszystkie "Słoneczka" 

1. Piosenka na powitanie pierwszego dnia tygodnia  'Pisanki, pisanki, jajka malowane. nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek..."  link piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY 


2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej" Gipsowe pisanki"- poznawanie zwyczajów wielkanocnych. Dzieci słuchają opowiadania i oglądają ilustracje Książka (s.58-61) dla każdego dziecka

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią  i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.  –Ojej biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada. - Nie  martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc poświerkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewa ręką nie wychodziło mu najlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowywaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą mycia okien i robił to szybko i sprawnie .Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów. Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia. Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinkach cebuli, a część w wywarze buraków. Cebulowe jajka miały kolor brązowy, a buraczane różowy. Takie pisanki nazywają się kraszanki  - powiedziała – mama. Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki. Wtedy będą drapanki- dodała babcia. –A czy wiecie , jak zabarwić jajka na kolor żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek. – Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek. –A gdyby nie było farb?- hm, to nie wiemy…
-Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu  lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka. Babcia po chwili przyniosła kwiaty narcyzów.. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowana rzeżuchę. Zrobiła z niej piękna dekoracje. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała tez biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami” Kiedy okna lśniły czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika. Mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babkę wielkanocną. Ada i Olek przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz.. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina zasiądzie do stołu i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
Dziadek nam pomaga we wszystkim –stwierdziła Ada. Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek. I tak zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie. . Wszystko już przygotowane –powiedział dziadek. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze. – O czym dziadku?- Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podparł się lewą ręką.

  •  Rozmowa na temat opowiadania Gdzie rodzina Ola i Ady spędziła Wielkanoc? - Co stało się dziadkowi? Dlaczego? - Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie? -Czym babcia ozdobiła stół?- Co według dziadka jest najważniejsze? -Jak wygląda stół wielkanocny? -Co się na nim znajduje? 
  • Zabawa ruchowa na tle piosenki  "Pisanki, pisanki.....'   Dzieci poruszają się w przestrzeni . A hasło:pisanki. pisanki   zatrzymują się i ilustrują ruchem treść piosenki. Zabawę powtarzamy 2x
 3. Odkrywanie litery f,F: malej i wielkiej, drukowanej i pisanej .Wyodrębnienie wyrazu  podstawowego Farby

 5-latki Karta pracy "Nowe przygody Ola i Ady. Przygotowanie do czytani, pisania,liczenia, s.67
  • Opisz , co przedstawia obrazek 
  • określ pierwsze głoski w łowie farby i nazwach rysunków
  • rysuj po śladach rysunki 
  • Zaznacz litery f,F  w wyrazach
  • pokoloruj wybrane rysunki
6-latki karty pracy ' Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz2, s.58-59
  • analiza i synteza słuchowa słowa farby - dzielimy na sylaby fa - rby i głoski f-a-r-b-y
  • budowanie schematu słowa Franek -czerwone kartoniki  i niebieskie kartoniki dla dziecka
  • odkrywanie litery F,f -
  • uzupełnianie wyrazów;Farby,Franek brakujacymi literkami
  • czytanie sylab, tekstu
  • kolorowanie na niebieski liter f, F
  • nazywanie zdjęć. Rysowanie pod nimi modeli ich nazw
  • czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab   Litery i liczby, cz2, s.60
  • łączenie liter z lukami w  wyrazach. Odczytanie powstałych wyrazów  s.60
  • pisanie liter po śladach a potem samodzielnie  s.61 - załącznik dla chętnych 5latków

     



    4. Propozycja samodzielnego przygotowania dekoracji na wielkanocny stół. Prosimy rodziców  o przygotowanie w miarę możliwości ziaren owsa lub rzeżuchy, ziemi i doniczek. Koniecznie dzisiaj wysiewamy ziarenka do ziemi , przykrywamy ziemia , podlewamy i stawiamy na oknie Pamiętajmy o codziennym podlewaniu i obserwowaniu. Kiedy wykiełkują ziarenka, zauważymy zielone zboże, trawkę, ozdobimy pisankami, kurczaczkiem lub kwiatami wg pomysłów dzieci . I gotowe!  Będzie pięknie na wielkanocnym stole . Zachęcam Was !


    Do jutra pa, pa  Tereska K.