W tym tygodniu omawiamy temat: WIELKANOC
Zapraszam na zajęcia wszystkie "Słoneczka"
1. Piosenka na powitanie pierwszego dnia tygodnia 'Pisanki, pisanki, jajka malowane. nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek..." link piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej" Gipsowe pisanki"- poznawanie zwyczajów wielkanocnych. Dzieci słuchają opowiadania i oglądają ilustracje Książka (s.58-61) dla każdego dziecka
Zbliżały się święta wielkanocne.
Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej
dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę. –Ojej biedny dziadek. Nie będzie mógł malować
z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada. - Nie
martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia,
biegnąc poświerkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewa ręką nie
wychodziło mu najlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu
babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt Ada i Olek
mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz.
Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowywaniu potraw. Jego
specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też
specjalistą mycia okien i robił to szybko i sprawnie .Zadaniem babci były
dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów. Dziadek miał za zadanie leżeć i
odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia. Wszyscy zabrali
się do pracy. Dzieci ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinkach cebuli,
a część w wywarze buraków. Cebulowe jajka miały kolor brązowy, a buraczane
różowy. Takie pisanki nazywają się kraszanki
- powiedziała – mama. Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym
pisakiem lub wydrapać na nich wzorki. Wtedy będą drapanki- dodała babcia. –A
czy wiecie , jak zabarwić jajka na kolor żółty, zielony lub czarny? – zapytał
dziadek. – Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek. –A gdyby nie było
farb?- hm, to nie wiemy…
-Kolor zielony uzyskamy z liści
pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu
lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów
polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka. Babcia po
chwili przyniosła kwiaty narcyzów.. Miała też przygotowaną, samodzielnie
wyhodowana rzeżuchę. Zrobiła z niej piękna dekoracje. Z ogrodowej szklarni
babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów.
Przygotowała tez biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez
Adę „szarymi kotkami” Kiedy okna lśniły czystością, tata zabrał się do
pieczenia sernika. Mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową
babkę wielkanocną. Ada i Olek przystroili koszyczek, w którym na białej
serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz.. Całość
ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina
zasiądzie do stołu i podzieli się jajkiem, symbolem życia.
Dziadek nam pomaga we wszystkim
–stwierdziła Ada. Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? –
zaproponował Olek. I tak zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie. .
Wszystko już przygotowane –powiedział dziadek. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w
niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze. – O czym dziadku?- Jak to o
czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podparł się lewą ręką.
- Rozmowa na temat opowiadania : Gdzie rodzina Ola i Ady spędziła Wielkanoc? - Co stało się dziadkowi? Dlaczego? - Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie? -Czym babcia ozdobiła stół?- Co według dziadka jest najważniejsze? -Jak wygląda stół wielkanocny? -Co się na nim znajduje?
- Zabawa ruchowa na tle piosenki "Pisanki, pisanki.....' Dzieci poruszają się w przestrzeni . A hasło:pisanki. pisanki zatrzymują się i ilustrują ruchem treść piosenki. Zabawę powtarzamy 2x
3. Odkrywanie litery f,F: malej i wielkiej, drukowanej i pisanej .Wyodrębnienie wyrazu podstawowego Farby
5-latki Karta pracy "Nowe przygody Ola i Ady. Przygotowanie do czytani, pisania,liczenia, s.67
- Opisz , co przedstawia obrazek
- określ pierwsze głoski w łowie farby i nazwach rysunków
- rysuj po śladach rysunki
- Zaznacz litery f,F w wyrazach
- pokoloruj wybrane rysunki
- analiza i synteza słuchowa słowa farby - dzielimy na sylaby fa - rby i głoski f-a-r-b-y
- budowanie schematu słowa Franek -czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla dziecka
- odkrywanie litery F,f -
- uzupełnianie wyrazów;Farby,Franek brakujacymi literkami
- czytanie sylab, tekstu
- kolorowanie na niebieski liter f, F
- nazywanie zdjęć. Rysowanie pod nimi modeli ich nazw
- czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab Litery i liczby, cz2, s.60
- łączenie liter z lukami w wyrazach. Odczytanie powstałych wyrazów s.60
- pisanie liter po śladach a potem samodzielnie s.61 - załącznik dla chętnych 5latków
Do jutra pa, pa Tereska K.