Witam! Przygotowałam dla dzieci i rodziców zestaw zabaw z edukacji matematycznej. Zachęcam Was bardzo do wspólnej zabawy!
Na początek Zagadka " Nie wszystkie dzieci mnie lubią i spotyka mnie krytyka, chociaż uczę myśleć, liczyć... Kłaniam się, jestem .........................? Czy już domyślacie się ?
1.Zabawa „Witamy swoje palce” – Mówimy rymowankę, a dzieci realizują jej treść
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę
Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z
jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniachWskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę
2. „Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe,
odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. R.. wrzuca do kubka określoną liczbę guzików
w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Następnie układają przed sobą
tyle samo guzików podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia dzieci
wysypują z kubka liczmany i liczą. Kto miał tyle samo, dobrze wykonał zadanie.
R. uderza w metalowy trójkąt, a dzieci odtwarzają dźwięki za pomocą liczmanów, odpowiednio je podpisując. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy R. uderza w trójkąt, a dzieci podskakują tyle razy ile dźwięków słyszą.
R. uderza w metalowy trójkąt, a dzieci odtwarzają dźwięki za pomocą liczmanów, odpowiednio je podpisując. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy R. uderza w trójkąt, a dzieci podskakują tyle razy ile dźwięków słyszą.
3.Dodajemy i odejmujemy” – dzieci otrzymują 10 klamerek, manipulują
nimi – dodają i odejmują, ustalając wynik działania. Do
zabawy możemy wykorzystać klocki , kasztany, sylwety zwierzątek ,piłeczki,
patyczki itd. Dzieci nagradzamy poprzez oklaski,
naklejki, książeczki do kolorowania,
baloniki itp ………./ wszystko zależy od pomysłów rodziców /
4.„Kolorowe motyle” – zagadki matematyczne” – dzieci siedzą w
półkolu, R. rozkłada sylwety motyla oznaczone cyframi od 1 do 9, z drugiej
strony napisana jest zagadka. Wybrane dziecko wyrzuca kostkę, przelicza liczbę
oczek i podaje R. motyla z odpowiednią cyfrą. R. odczytuje zagadkę, dzieci
podają odpowiedzi. Następnie dzieci rzucają dwiema kostkami, dodają oczka i
przeliczają i podają sylwetę motyla z odpowiednią cyfrą, rozwiązują zagadki podane przez R.
1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?
5. Zabawa z cyferkami
i literkami
Praca indywidualna dostosowana do
możliwości dzieci – dzieci otrzymują karty pracy z poznanymi literami i cyframi
oraz obrazkami i cyframi, mają policzyć litery, elementy, określić ich liczbę
kolorując kwadrat z odpowiednią cyfrą. Poprawnie
wykonane zadanie nagradzane jest uśmiechniętą buzią
Wykonywanie zadań w zespołach /podział na zespoły poprzez wylosowanie jednej cyfry i ustawienie się przy właściwej obręczy/:.
Każdy zespół otrzymuje duży karton z narysowanym kwiatem
o 4 dużych płatkach oraz 4 podpisane koperty z różnymi owadami – biedronki, motyle, osy, komary. Zadaniem zespołów jest ułożenie danych owadów na danym płatku wg instrukcji rodzica
a) Tworzenie zbiorów owadów: w prawym górnym, prawym dolnym, lewym górnym i lewym dolnym płatku kwiatka
b) Policzenie wszystkich zbiorów owadów i przyporządkowanie właściwej liczby.
c) Porównywanie powstałych zbiorów owadów wg instrukcji rodzica – wstawienie właściwego znaku: <.>, =
(np. Czego jest na płatkach więcej: motyli czy biedronek?
O ile jest więcej motyli?
O ile jest mniej biedronek?
Jaki znak matematyczny wstawicie między tymi zbiorami?
d) Wykonywanie działań matematycznych i układanie ich zapisów wg instrukcji rodzica.
(np.: Ile razem jest komarów i os? Ułóżcie zapis: 7+3=10
O ile więcej jest motyli od biedronek? Ułóżcie zapis: 8-6=2)
7. „Pisanki” – czytamy lub mówimy wiersz S. Aleksandrzaka, w trakcie którego przypinamy pisanki, ilustrujące wiersz: Proponuję by pisanki wykonały dzieci wspólnie z rodzicami z kartonu lub z wydmuszek
„Pisanki”
Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
Pierwsza ma kreski
Druga – kółka zielone
Trzecia - drobne kwiaty
Czwarta – dużo kropek
Piąta – gwiazdki świecące
Szósta – znów zygzaki
Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
Dziewiąta – ma już prawie wszystko:
I kropki i zygzaki i paseczków wiele
I czerwień i złoto i błękit i zieleń
I dziesiąta – największa - piękna, przystrojona w kolory tęczy
Dumne są z nich dzieci wszystkie.
·
Omówienie treści wiersza - opisywanie
wyglądu pisanek.
·
Przeliczanie pisanek, dopasowywanie
liczebnika porządkowego do odpowiedniej pisanki.
Powodzenia!!!!!!